Atentie la site-urile daunatoare la buzunare

Capital, 20.05.2004

Descarcarea unor jocuri sau programe de pe Internet poate umfla factura de telefon cu milioane de lei

Uneori, navigarea pe Internet poate deveni o indeletnicire foarte riscanta. Sunt cazuri in care, accesand anumite site-uri, din neatentie sau din nestiinta, va puteti trezi cu "gauri" in buget de cateva milioane de lei, in doar cateva ore. Cuprinsi de microbul Internetului, navigatori incepatori, dar si internauti cu oarecare experienta, pot cadea in "capcanele" intinse de creatorii anumitor site-uri. Acestia mizeaza in primul rand pe curiozitatea, dar si pe neatentia sau nestiinta exploratorului in spatiul virtual. Oricine intra pe Internet, la intamplare sau cautand ceva anume, observa ca, indiferent de pagina pe care se afla la un moment dat, apar deodata tot felul de reclame. Acestea reprezinta, de regula, fie imagini deocheate (sexy, porno sau de alta natura), fie jocuri pentru copii, fie mici softuri, cuprinzand diverse programe utile. Vizitatorii sunt atrasi, in primul rand, de presupunerea ca aplicatiile respective sunt gratuite. Surprinsi prin grafica, momiti de calitatea oferita, multi utilizatori se grabesc sa le descarce. Cei care procedeaza asa habar nu au ca, in acea clipa, au cheltuit cel putin cateva sute de mii de lei. Navigatorii sunt indusi in eroare prin faptul ca nu observa ca site-urile respective "ascund" , de regula undeva in partea inferioara, un text de dimensiuni extrem de reduse, care informeaza ca "aplicatia se poate descarca doar la pretul convorbirii telefonice cu tara X". Din graba, neatentie sau nestiinta, putini observa insa aceasta avertizare! Ce se petrece in realitate? Facind click pe imaginea aparuta, utilizatorul este deconectat de la providerul lui de Internet, conectandu-se direct la serverul companiei straine care detine site-ul "capcana". Ceea ce inseamna ca navigatorul va plati stationarea pe Internet la pretul unei convorbiri telefonice cu tara respectiva. Practic, este ca si cand ai suna in Anglia, Guineea sau Australia, tari de unde provin cele mai multe aplicatii de acest gen. Cele mai costisitoare sunt convorbirile telefonice prin satelit, care ajung la circa patru euro pentru un minut. Se pune totusi intrebarea daca nu exista chiar nici un indiciu care sa-i dea utilizatorului de gandit ca se petrece ceva cu conexiunea lui ? De cele mai multe ori, noua conexiune dial-up care se descarca "taie" si acea componenta audio pe care internautul este obisnuit sa o auda cand se conecteaza la providerul sau de Internet. De asemenea, noua conexiune se descarca printr-un mic program, ascuns in spatele imaginii. Vigilenta este cel mai bun paznic Exista totusi unele situatii in care administratorul site-ului capcana cere utilizatorului (tot printr-un program) sa precizeze tara din care aplica. De ce ? Pentru ca acest program sa stie ce prefix sa formeze in fata numarului de telefon! Mai nou insa, au aparut programe specializate care detecteaza tara dupa IP-ul calculatorului, astfel ca utilizatorul nici nu poate banui ce se intampla.
Dan Cioca, sef la departamentul Oficii Comerciale al operatorului de telefonie fixa RomTelecom, spune ca astfel de practici au fost depistate in urma unor reclamatii facute de oameni care sustin ca n-au vorbit in viata lor in tari precum Guineea, Anglia sau Australia. "In urma cercetarilor efectuate, am constatat ca acesti oameni chiar spun adevarul. Oricine poate sa faca o proba: daca va suna la acel numar de telefon, din Anglia sa spunem, va descoperi ca acolo raspunde un modem. In termeni reali nu este o convorbire voce, ci o transmisie de date. Este ca si cum providerul (n.n. - la care este conectat reclamantul) de Internet ar avea numar de Anglia si nu un numar local, care este taxat, evident, de cateva ori mai ieftin", explica Dan Cioca. Reprezentantii RomTelecom apreciaza ca in astfel de cazuri singurii "vinovati" sunt pagubitii. "Din pacate, clientii sunt pacaliti parca prea usor. Providerul, ca si compania noastra, nu are practic nici o vina, deoarece noi nu facem altceva decat sa oferim niste servicii. Mai departe, depinde de fiecare in parte cum intelege sa beneficieze de aceste servicii. De fapt, aceasta chestiune ne depaseste din punctul de vedere al responsabilitatii", precizeaza Dan Cioca. In opinia RomTelecom, singura masura de precautie consta in parolarea telefonului sau in cresterea vigilentei abonatilor. "De altfel, noi facem permanent analize de trafic, iar atunci cand constatam salturi semnificative ale costului, de peste un milion de lei, inregistrate la o zi, doua, ne facem datoria si avertizam abonatii. Mai departe, in functie de istoricul fiecaruia, putem apela la restrictionari sau deconectari. Noi credem insa ca fiecare persoana ar trebui sa se gandeasca de doua ori atunci cand afla ca un program mai performant, de exemplu, este oferit gratuit. Tentatia este uneori foarte mare, dar oricine ar trebui sa stie ca nimeni nu ofera nimic gratuit pe lumea asta," spune Dan Cioca.

Cosmin Trif