Avantajele telefoniei digitale

 Adevarul Arad, 21.09.2000

La aceasta ora, sistemul telefonic din judetul nostru functioneaza cu doua tipuri de centrale telefonice: analogica si digitala. Pentru a vedea avantajele si dezavantajele celor doua tipuri de centrale telefonice ne-am adresat d-lui Dan Cioca, director comercial din cadrul Romtelecom Arad.
- Ce este o centrala analogica ?
- Comunicatia pe centrala de telefon analogica se realizeaza prin intermediul unor relee. Pentru a fi mai pe intelesul cititorilor, comunicarea prin aceasta centrala nu este altceva decat o legatura directa, pe fir intre doi abonati. Aceasta centrala permite toate tipurile de convorbiri, mai putin cele internationale. Putem vorbi cu strainatatea, dar este nevoie de o comanda telefonica. Ceea ce nu permite vechea centrala, deoarece despre aceasta este vorba, sunt seviciile suplimentare, adica parolarea telefonului, redirijarea apelului, eliberarea facturii detaliate. Se spera, insa ca in viitorul apropiat sa fie posibila citirea facturii detaliate si pentru centralele vechi.
- Reiese ca vechea centrala este o pacoste. Spuneti-ne ce este aceea o centrala digitala si de ce este aceasta mai avantajoasa?
- Modalitatea dupa care functioneaza centrala este una digitala. Convorbirile realizandu-se prin intermediul unor legaturi electronice si nu fizice. Centrala digitala permite o calitate mai buna a convorbirilor, are capacitatea de a realiza transmisie de date, videotelefonie, poate identifica abonatul chemator, poate elibera factura detaliata.
- Daca un abonat este apelat si injurat, are posibilitatea sa afle de la dvs. de unde a fost sunat?
- Pentru a detecta de unde vine un apel injurios, mai intai trebuie sa depuna o plangere la parchet. Acesta, la randul sau, printr-o cerere, ni se adreseaza noua. Daca procedura a fost urmata conform legii, noi vom consulta baza de date si vom da raspunsul. Acesta poate fi afirmativ doar in cazul in care s-a sunat de pe o centrala digitala, in caz contrar ne va fi imposibil sa aflam de unde s-a sunat. O alta solutie ar fi schimbarea numarului de telefon.
- In contul cui intra costul abonamentelor si impulsurilor care li se ofera gratuit tuturor angajatilor Romtelecom?
- As dori sa fac o rectificare la intrebarea dvs. Cele 200 de impulsuri lunare si abonamentul (tot lunar) nu sunt gratuite, deoarece pe acestea se percepe impozit conform legii. Doresc sa precizez ca aceste facilitati sunt acordate de catre Romtelecom angajatilor sai dupa modelul altor unitati similare cum ar fi Arterm, Conel.

- Va multumim

Lavinia Todoca